گزارش روزانه وضعیت بازار, گزارش وضعیت بازار

گزارش وضعیت بازار امروز دوشنبه 7 خرداد 1403

گزارش وضعیت بازار 7 خرداد 1403| خرید خودرو های وارداتی بدون قرعه کشی

خرید خودروی وارداتی بدون قرعه کشی

شاخص کل

1.08-%

22,505-

2,056,558

شاخص هم وزن

0.75-%

5,172-

680,383

وضعیت شاخص ها:

شاخص کل بورس روز دوشنبه 7 خرداد ماه ۱۴۰۳  با کاهش 22505  واحدی بر روی کانال ۲ میلیون و 56 هزار و 558 واحد آرام گرفت و همچنین شاخص هم وزن با کاهش 5172  واحدی به عدد 680383 واحد رسید.

در محاسبه ی شاخص کل سهام شرکت‌های بزرگ‌تر و با ارزش‌ بازار بالاتر، اثر بیشتری بر مقدار شاخص کل دارند ولی در  شاخص هم وزن اندازه شرکت‌ها در محاسبه آن تاثیری ندارد و وزن همه شرکت‌ها یکسان در نظر گرفته می‌شود. وقتی شاخص هم وزن منفی است یعنی بازدهی بیش از نصف شرکت‌های بازار کاهش‌یافته است و زمانی که شاخص هم وزن مثبت باشد یعنی بازدهی بیش از نصف شرکت‌های بازار رشد کرده است. تحلیلگران از مقایسه این دو شاخص با یکدیگر متوجه می شوند رشد یا افت بازار مربوط به سهام بزرگ تر بازار بوده است یا کلیت بازار در این اتفاق نقش داشتند.

در ادامه به بررسی مهمترین پارامترهای بازار امروز  دوشنبه  7  خرداد ماه ۱۴۰۳ می پردازیم:

ارزش معاملات بازار سهام 7 خرداد 1403
نمودار پول درشت

وضعیت جریان نقد بازار

ارزش معاملات خرد بازار امروز (میلیارد تومان)

 2970

میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد (میلیارد تومان)

 3050

ورود/خروج نقدینگی حقیقی (میلیارد تومان)

382-

ورود/خروج نقدینگی صندوق های درآمد ثابت (میلیارد تومان)

108- 

ارزش معاملات خرد بازار 2970  میلیارد تومان بود که نسبت به میانگین هفتگی خودش پایین تر قرار گرفت. میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد بازار 3050  میلیارد تومان می باشد. تراز نقدینگی حقیقی منفی 382 میلیارد تومان است که به معنی خروج  پول حقیقی می باشد. تراز نقدینگی صندوق های درآمد ثابت منفی 108  میلیارد تومان است که به معنی ورود پول  صندوق های درآمد ثابت می باشد.

برآیند خرید و فروش حقیقی درشت بازار عموما منفی هست چراکه خریداران درشت معمولا در محدوده ای به صورت آرام و با صبوری وارد می شوند فلذا در نمودار بیشتر اثر فروش های درشت را مشاهده می کنید. در صورتی که شیب میانگین پول درشت حقیقی (خط قرمز) گارد صعودی بگیرد (حتی با وجود منفی بودن میانگین) یک سیگنال مثبت به حساب آمده و به دنبال آن ورود پول حقیقی (خط آبی) در بازار اتفاق می افتد.

وضعیت نمادهای بازار بورس 7 خرداد

وضعیت نمادهای بازار

تعداد نمادهای مثبت بازار (درصد)

14 %

تعداد نمادهای منفی بازار (درصد)

 86 %

تعداد نمادهای صف خرید (به ارزش 101 میلیارد تومان)

27 

تعداد نمادهای صف فروش (به ارزش 1172 میلیارد تومان)

378

7 نماد تاثیرگذار بر شاخص

7 نماد پرتراکنش بازار

فولاد

فولاد

فارس

شستا

فملی

ذوب

شپنا

وبملت

وامید

فملی

شبندر

خودرو

تاپیکو

وخارزم

سرانه خرید و فروش حقیقی در بازار

سرانه خرید معاملات حقیقی (میلیون تومان)

25.5

قدرت خریدار به فروشنده

0.6

سرانه فروش معاملات حقیقی (میلیون تومان)

41

صنایع و نمادهای مورد توجه بازار

صنایع با بیشترین ارزش معاملات

فلزات اساسی

خودرویی

شیمیایی

بانکی

نمادهای با بیشترین ارزش معاملات

فولاد

وبملت

بوعلی

فملی

نمادهای با حجم معاملات مشکوک

قجام

فروسیل

افق

کی بی سی

صنایع با بیشترین ارزش معاملات در واقع همان صنایع مورد توجه بازاراند، در صورتی که ارزش معاملات خرد بازار بالا باشد و رونق در بازار را شاهد باشیم از این قسمت متوجه می شویم که جریان نقد در کدام صنایع بیشتر است. همچنین نمادهای با بیشترین ارزش معاملات به ما نشان می دهد که کدام شرکت ها در روز جاری مورد توجه بازار بوده اند. منظور از نمادهای با حجم معاملات مشکوک نمادهایی است که حجم معاملات امروز آنها بیش از چهار برابر میانگین حجم معاملات ماهانه آنها بوده است، قبل از معاملات این نمادها حتما به وضعیت تکنیکال سهم دقت کنید

 

ارزش ریالی بازار (همت)

7997

ارزش دلاری بازار (میلیارد دلار)

139

قیمت دلار آزاد (تومان)

57800

قیمت دلار حواله (تومان)

41914

فاصله دلار نیما تا بازار آزاد (درصد)

38%

پارامتر ارزش دلاری بازار سرمایه میانگین تاریخی در محدوده ی 200 میلیار دلار داشته است تحلیلگران از این پارامتر جهت تشخیص حبابی بودن بازار استفاده می کنند بصورتی که اگر ارزش دلاری روز بازار از میانگین تاریخی خودش فاصله بگیرد بازار را حبابی در نظر می گیرند.

حدود 70 درصد صنایع بازار بصورت مستقیم و غیر مستقیم صنایع دلاری هستند فلذا نرخ دلار برای سودآوری این صنایع از اهمیت بالایی برخوردار است، هر چه فاصله بین نرخ دلار حواله نیمایی با نرخ دلار بازار آزاد بیشتر شود احتمال اینکه نرخ دلار حواله نیما افزایش پیدا کند بیشتر شده و در نتیجه امید به سودآوری صنایع دلاری نیز بیشتر می شود. هر چه این فاصله با اعمال سیاست های تثبیتی بیشتر باشد رانت واردکنندگان بیشتر خواهد بود و صادرتر کنندگان انگیزه ای برای صادرات نخواهند داشت.

قاب پایانی بازار امروز  دوشنبه  7 خرداد  1403

نقشه بازار 7 خرداد

اخبار مهم روز:

1_ شرکت فرو آلیاژ ایران با انتشار افشا اطلاعات گروه الف در سامانه کدال اعلام کرد مجوز افزایش نرخ 10 درصدی محصول فروسیلیسیم رو گرفته است با توجه به اینکه نسبت فروش این محصول به کل درآمد 81 درصد می باشد قطعا افزایش نرخ این محصول در سودآوری شرکت تاثیرگذار است. منبع: کدال

2_ سازمان بورس دیروز طی جلسه ای میزبان فعالان بازار سرمایه بود تا دلایل ریزش روزهای اخیر بورس بررسی و برنامه‌های این سازمان در راستای ساماندهی به بازار سرمایه اعلام شود.

قادر معصومی خانقاه، مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس، در اظهاراتی بااهمیت اعلام کرد: «مرکز مبادله ارز و طلای بانک مرکزی بدون مجوز از شورای عالی بورس تشکیل شده و غیرقانونی است و موازی با بورس کالاست و پیگیر تعطیلی آن هستیم.»

معصومی خانقاه مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در همین باره اعلام کرد: «دامنه نوسان دو درصدی به دلیل شرایط خاص تصمیم گرفته شده است.»

او ادامه داد: «به صورت روزانه شرایط را رصد می‌کنیم و تا زمان اعلام هیات مدیره سازمان دامنه دو درصدی ادامه دارد.» معصومی خانقاه تاکید کرد: «به هیچ وجه تمایل نداریم دامنه را دستکاری کنیم، اما در شرایط فعلی چاره‌ای نداشتیم.» منبع: تجارت نیوز

3_ آقای معصومی خانقاه با اعلام اینکه زمان پایان معامله صندوق‌های سهامی، اهرمی و مختلط به ۱۲:۳۰ برمی‌گردد، اعلام کرده این مورد به‌زودی ابلاغ خواهد شد. منبع: تجارت نیوز

4_ طبق اعلام گمرگ در دوماهه امسال 4.6 تن شمش طلا به ارزش 330 میلیون دلار وارد کشور شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 3.8 برابر شده، علت افزایش در واردات شمش تسهیلاتی بود که دولت در آذر ماه سال 1401 برای واردات شمش به کشور مصوب کرد.

5_ معاون وزیر صمت در مورد واردات خودروهای برقی خبر داد که 140 هزار نفر ثبت نام کردند و مهلت ثبت نام تا پایان پنجم خرداد است و تا امروز 10 هزار خودروی برقی وارد کشور شده و کماکان واردات ادامه دارد. این 10 هزار نفر بر اساس قرعه کشی و در مدت 90 روز خودروی خودشون رو تحویل می گیرند. اما در دوره ی قبلی سامانه وارداتی خودروهای بنزینی ، 8 هزار خودروی ژاپنی کره ای اروپایی تخصیص داده شده بود که فقط 3 هزار نفر متقاضی این خودروها بودند بنابراین این 3 هزار نفر بدون قرعه کشی در اولویت اند و مابقی این خودروها در قالب عرضه مازاد بفروش می رسند. منبع: خبرگزاری مهر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *