گزارش روزانه وضعیت بازار, گزارش وضعیت بازار

گزارش وضعیت بازار امروز  چهارشنبه  16 خرداد 1403

درآمد 500 دلاری با بازی های تلگرامی
درآمد 500دلاری با بازی های تلگرامی

درآمد 500 دلاری با بازی های تلگرامی

 

شاخص کل

0.29-%

6,091-

2,081,595

شاخص هم وزن

0.37-%

2,493-

679,134

 

وضعیت شاخص ها:

شاخص کل بورس روز چهارشنبه 16 خرداد ماه ۱۴۰۳  با کاهش 6091  واحدی بر روی کانال ۲ میلیون و 81 هزار و 595 واحد آرام گرفت و همچنین شاخص هم وزن با کاهش 2493  واحدی به عدد 679134 واحد رسید.

در محاسبه ی شاخص کل سهام شرکت‌های بزرگ‌تر و با ارزش‌ بازار بالاتر، اثر بیشتری بر مقدار شاخص کل دارند ولی در  شاخص هم وزن اندازه شرکت‌ها در محاسبه آن تاثیری ندارد و وزن همه شرکت‌ها یکسان در نظر گرفته می‌شود. وقتی شاخص هم وزن منفی است یعنی بازدهی بیش از نصف شرکت‌های بازار کاهش‌یافته است و زمانی که شاخص هم وزن مثبت باشد یعنی بازدهی بیش از نصف شرکت‌های بازار رشد کرده است. تحلیلگران از مقایسه این دو شاخص با یکدیگر متوجه می شوند رشد یا افت بازار مربوط به سهام بزرگ تر بازار بوده است یا کلیت بازار در این اتفاق نقش داشتند.

در ادامه به بررسی مهمترین پارامترهای بازار امروز  چهارشنبه  16 خرداد ماه ۱۴۰۳ می پردازیم:

ارزش معاملات 16 خرداد 1403
نمودار پول درشت 16 خرداد

 

وضعیت جریان نقد بازار

ارزش معاملات خرد بازار امروز (میلیارد تومان)

 2647

میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد (میلیارد تومان)

 3034

ورود/خروج نقدینگی حقیقی (میلیارد تومان)

235-

ورود/خروج نقدینگی صندوق های درآمد ثابت (میلیارد تومان)

70+ 

 

ارزش معاملات خرد بازار 2647  میلیارد تومان بود که نسبت به میانگین هفتگی خودش پایین تر قرار گرفت. میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد بازار 3034  میلیارد تومان می باشد. تراز نقدینگی حقیقی منفی 235 میلیارد تومان است که به معنی خروج  پول حقیقی می باشد. تراز نقدینگی صندوق های درآمد ثابت مثبت 70  میلیارد تومان است که به معنی ورود پول  صندوق های درآمد ثابت می باشد.

برآیند خرید و فروش حقیقی درشت بازار عموما منفی هست چراکه خریداران درشت معمولا در محدوده ای به صورت آرام و با صبوری وارد می شوند فلذا در نمودار بیشتر اثر فروش های درشت را مشاهده می کنید. در صورتی که شیب میانگین پول درشت حقیقی (خط قرمز) گارد صعودی بگیرد (حتی با وجود منفی بودن میانگین) یک سیگنال مثبت به حساب آمده و به دنبال آن ورود پول حقیقی (خط آبی) در بازار اتفاق می افتد.

نمادها 16 خرداد

وضعیت نمادهای بازار

تعداد نمادهای مثبت بازار (درصد)

15%

تعداد نمادهای منفی بازار (درصد)

85%

تعداد نمادهای صف خرید (به ارزش 164 میلیارد تومان)

45 

تعداد نمادهای صف فروش (به ارزش 607 میلیارد تومان)

362

 

7 نماد تاثیرگذار بر شاخص

7 نماد پرتراکنش بازار

شبندر

ذوب

وامید

خودرو

خودرو

شپنا

فولاد

شستا

فملی

فولاد

شپنا

خگستر

شتران

خزامیا

سرانه ها 16 خرداد

 

سرانه خرید معاملات حقیقی (میلیون تومان)

24

قدرت خریدار به فروشنده

0.8

سرانه فروش معاملات حقیقی (میلیون تومان)

29

 

صنایع و نمادهای مورد توجه بازار

صنایع با بیشترین ارزش معاملات

خودرو

بانک

فلزات اساسی

شیمیایی

نمادهای با بیشترین ارزش معاملات

خودرو

ذوب

خگستر

خساپا

نمادهای با حجم معاملات مشکوک

شرانول

نبروج

 

صنایع با بیشترین ارزش معاملات در واقع همان صنایع مورد توجه بازاراند، در صورتی که ارزش معاملات خرد بازار بالا باشد و رونق در بازار را شاهد باشیم از این قسمت متوجه می شویم که جریان نقد در کدام صنایع بیشتر است. همچنین نمادهای با بیشترین ارزش معاملات به ما نشان می دهد که کدام شرکت ها در روز جاری مورد توجه بازار بوده اند. منظور از نمادهای با حجم معاملات مشکوک نمادهایی است که حجم معاملات امروز آنها بیش از چهار برابر میانگین حجم معاملات ماهانه آنها بوده است، قبل از معاملات این نمادها حتما به وضعیت تکنیکال سهم دقت کنید.

 

ارزش ریالی بازار (همت)

8137

ارزش دلاری بازار (میلیارد دلار)

136

قیمت دلار آزاد (تومان)

59000

قیمت دلار حواله (تومان)

42187

فاصله دلار نیما تا بازار آزاد (درصد)

40%

 

پارامتر ارزش دلاری بازار سرمایه میانگین تاریخی در محدوده ی 200 میلیار دلار داشته است تحلیلگران از این پارامتر جهت تشخیص حبابی بودن بازار استفاده می کنند بصورتی که اگر ارزش دلاری روز بازار از میانگین تاریخی خودش فاصله بگیرد بازار را حبابی در نظر می گیرند.

حدود 70 درصد صنایع بازار بصورت مستقیم و غیر مستقیم صنایع دلاری هستند فلذا نرخ دلار برای سودآوری این صنایع از اهمیت بالایی برخوردار است، هر چه فاصله بین نرخ دلار حواله نیمایی با نرخ دلار بازار آزاد بیشتر شود احتمال اینکه نرخ دلار حواله نیما افزایش پیدا کند بیشتر شده و در نتیجه امید به سودآوری صنایع دلاری نیز بیشتر می شود. هر چه این فاصله با اعمال سیاست های تثبیتی بیشتر باشد رانت واردکنندگان بیشتر خواهد بود و صادرتر کنندگان انگیزه ای برای صادرات نخواهند داشت.

 

قاب پایانی بازار امروز  چهارشنبه  16 خرداد  1403

 

نقشه بازار 16 خرداد

اخبار مهم روز:

1- پایگاه خبری بازار سرمایه گزارش خالص جریان وجوه نقد کارگزاری ها در هفته ی دوم خرداد رو منتشر کرد که طبق این گزارش حقیقی ها 47182 میلیارد ریال وارد کارگزاری ها کردند و حقوقی ها 19164 میلیارد ریال از کارگزاری ها خارج کردند. منبع: سنا

2-رئیس سازمان انرژی اتمی اعلام کرد اگر طرفین در برجام به تعهدات خود برنگشتند و عمل نکردند ما هم کاهش تعهدات را داریم و اکنون در فاز کاهش تعهدات هستیم.

3-سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد در انتخابات پیش رو سلایق مختلفی حضور خواهند داشت. در مدت این 5 روز مجموعا 80 نفر برای ریاست جمهوری ثبت نام کردند. رئیس ستاد انتخابات گفت اسامی افراد تایید صلاحیت شده 22 خرداد اعلام می شود.

4-قائم مقام سازمان توسعه ونوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) از واگذاری پروانه اکتشاف ۱۰۰ معدن کم خطر از جهت سرمایه گذاری خبر داد. وی افزود: عمده این معادن که شامل همه استان‌های کشور می‌شود فلزی است و متقاضیان می‌توانند برای اطلاعات بیشتر به سامانه ستاد مراجعه کنند. این مزایده اکنون آغاز شده و تا پایان امسال هم ادامه دارد. منبع: مهر نیوز

5-مجوز افزایش سرمایه 161 درصدی وکغدیر از محل سود انباشته صادر شد.

6-نرخ کرایه حمل و نقل جاده ای با افزایش 30 درصدی به ازای هر تن کیلومتر تعیین شد.

7-احتمالا بین دوستان خودتون افرادی رو دیدید که با هیجان در حال بازی همستر کامبت هستند، انگیزه ی اصلی کسانی که در بازی همستر کامبت تلگرام فعال هستند اینه که این ارز در صرافی های مختلف لیست بشه تا بتونن پول واقعی بدست بیارن بنابراین تا زمانی که همستر لیست نشود نمیتونیم پول واقعی بدست بیاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *