گزارش روزانه وضعیت بازار, گزارش وضعیت بازار

گزارش وضعیت بازار امروز  یکشنبه  13 خرداد 1403

قیمت دلار با انتخاب احمدی نژاد
قیمت دلار با انتخاب احمدی نژاد

قیمت دلار با انتخاب احمدی نژاد

شاخص کل

0.33-%

6,807-

2,087,272

شاخص هم وزن

0.46-%

3,179-

681,563

وضعیت شاخص ها:

شاخص کل بورس روز یکشنبه 13 خرداد ماه ۱۴۰۳  با کاهش 6807  واحدی بر روی کانال ۲ میلیون و 87 هزار و 272 واحد آرام گرفت و همچنین شاخص هم وزن با کاهش 3179  واحدی به عدد 681563 واحد رسید.

در محاسبه ی شاخص کل سهام شرکت‌های بزرگ‌تر و با ارزش‌ بازار بالاتر، اثر بیشتری بر مقدار شاخص کل دارند ولی در  شاخص هم وزن اندازه شرکت‌ها در محاسبه آن تاثیری ندارد و وزن همه شرکت‌ها یکسان در نظر گرفته می‌شود. وقتی شاخص هم وزن منفی است یعنی بازدهی بیش از نصف شرکت‌های بازار کاهش‌یافته است و زمانی که شاخص هم وزن مثبت باشد یعنی بازدهی بیش از نصف شرکت‌های بازار رشد کرده است. تحلیلگران از مقایسه این دو شاخص با یکدیگر متوجه می شوند رشد یا افت بازار مربوط به سهام بزرگ تر بازار بوده است یا کلیت بازار در این اتفاق نقش داشتند.

در ادامه به بررسی مهمترین پارامترهای بازار امروز  یکشنبه  13 خرداد ماه ۱۴۰۳ می پردازیم:

ارزش معاملات 13 خرداد 1403
نمودار پول درشت 13 خرداد

وضعیت جریان نقد بازار

ارزش معاملات خرد بازار امروز (میلیارد تومان)

 2543

میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد (میلیارد تومان)

 2885

ورود/خروج نقدینگی حقیقی (میلیارد تومان)

297-

ورود/خروج نقدینگی صندوق های درآمد ثابت (میلیارد تومان)

158+ 

ارزش معاملات خرد بازار 2543  میلیارد تومان بود که نسبت به میانگین هفتگی خودش پایین تر قرار گرفت. میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد بازار 2885  میلیارد تومان می باشد. تراز نقدینگی حقیقی منفی 297 میلیارد تومان است که به معنی خروج  پول حقیقی می باشد. تراز نقدینگی صندوق های درآمد ثابت مثبت 158  میلیارد تومان است که به معنی ورود پول  صندوق های درآمد ثابت می باشد.

برآیند خرید و فروش حقیقی درشت بازار عموما منفی هست چراکه خریداران درشت معمولا در محدوده ای به صورت آرام و با صبوری وارد می شوند فلذا در نمودار بیشتر اثر فروش های درشت را مشاهده می کنید. در صورتی که شیب میانگین پول درشت حقیقی (خط قرمز) گارد صعودی بگیرد (حتی با وجود منفی بودن میانگین) یک سیگنال مثبت به حساب آمده و به دنبال آن ورود پول حقیقی (خط آبی) در بازار اتفاق می افتد.

نمادها 13 خرداد

وضعیت نمادهای بازار

تعداد نمادهای مثبت بازار (درصد)

20%

تعداد نمادهای منفی بازار (درصد)

80%

تعداد نمادهای صف خرید (به ارزش 171 میلیارد تومان)

54 

تعداد نمادهای صف فروش (به ارزش 446 میلیارد تومان)

232

 

7 نماد تاثیرگذار بر شاخص

7 نماد پرتراکنش بازار

شپنا

شستا

شبندر

خودرو

بوعلی

ذوب

شتران

فولاد

فارس

شپنا

وامید

شبندر

پارسان

شتران

سرانه ها 13 خرداد

سرانه خرید معاملات حقیقی (میلیون تومان)

28

قدرت خریدار به فروشنده

0.8

سرانه فروش معاملات حقیقی (میلیون تومان)

34

 

صنایع و نمادهای مورد توجه بازار

صنایع با بیشترین ارزش معاملات

خودرو

شیمیایی

فلزات اساسی

بانکی

نمادهای با بیشترین ارزش معاملات

خودرو

وبملت

حسینا

خدیزل

نمادهای با حجم معاملات مشکوک

وثنو

خدیزل

شکلر

وهامون

 

صنایع با بیشترین ارزش معاملات در واقع همان صنایع مورد توجه بازاراند، در صورتی که ارزش معاملات خرد بازار بالا باشد و رونق در بازار را شاهد باشیم از این قسمت متوجه می شویم که جریان نقد در کدام صنایع بیشتر است. همچنین نمادهای با بیشترین ارزش معاملات به ما نشان می دهد که کدام شرکت ها در روز جاری مورد توجه بازار بوده اند. منظور از نمادهای با حجم معاملات مشکوک نمادهایی است که حجم معاملات امروز آنها بیش از چهار برابر میانگین حجم معاملات ماهانه آنها بوده است، قبل از معاملات این نمادها حتما به وضعیت تکنیکال سهم دقت کنید.

ارزش ریالی بازار (همت)

8012

ارزش دلاری بازار (میلیارد دلار)

136

قیمت دلار آزاد (تومان)

59400

قیمت دلار حواله (تومان)

42187

فاصله دلار نیما تا بازار آزاد (درصد)

41%

 

پارامتر ارزش دلاری بازار سرمایه میانگین تاریخی در محدوده ی 200 میلیار دلار داشته است تحلیلگران از این پارامتر جهت تشخیص حبابی بودن بازار استفاده می کنند بصورتی که اگر ارزش دلاری روز بازار از میانگین تاریخی خودش فاصله بگیرد بازار را حبابی در نظر می گیرند.

حدود 70 درصد صنایع بازار بصورت مستقیم و غیر مستقیم صنایع دلاری هستند فلذا نرخ دلار برای سودآوری این صنایع از اهمیت بالایی برخوردار است، هر چه فاصله بین نرخ دلار حواله نیمایی با نرخ دلار بازار آزاد بیشتر شود احتمال اینکه نرخ دلار حواله نیما افزایش پیدا کند بیشتر شده و در نتیجه امید به سودآوری صنایع دلاری نیز بیشتر می شود. هر چه این فاصله با اعمال سیاست های تثبیتی بیشتر باشد رانت واردکنندگان بیشتر خواهد بود و صادرتر کنندگان انگیزه ای برای صادرات نخواهند داشت.

قاب پایانی بازار امروز  یکشنبه  13 خرداد  1403

نقشه بازار 13 خرداد

اخبار مهم روز:

1_ بانک مرکزی نرخ میانگین موزون ارز را 370192 ریال اعلام کرد. نرخ میانگین موزون ارز بر مبنای وزن مستخرج از حجم معاملات ارزی انجام‌شده در یک ماه گذشته با نرخ‌های اعلامی در سامانه معاملات الکترونیک ارز (ETS)  در حوزه حواله (تالار حواله مرکز مبادله ارز و طلای ایران)، اسکناس (تالار ارز خدماتی مرکز مبادله ارز و طلای ایران) و حواله کالاهای اساسی و ضروری (بر مبنای هر دلار معادل 285000 ریال) محاسبه می‌شود و کارکرد عملیاتی ندارد. منبع: بانک مرکزی

2_ علی سعیدی مدیر عامل مرکز مبادله ارز و طلای ایران از راه اندازی سامانه ی ارز خدماتی تا یک ماه آینده خبر داد. ارز خدماتی شامل 63 سرفصل است که تا به امروز 17 قلم از این موارد از طریق مرکزز مبادله ایران تامین می شد. با راه اندازی این سامانه تمامی ارزهای خدماتی از طریق این مرکز تا مین می شوند. منبع: مرکز مبادله

3_ دیروز مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سیمان ایلام با حضور 81 درصدی سهامدارا برگزار شد و به ازای هر سهم 100 تومان سود تصویب شد. سود عملیاتی این شرکت 40 درصد افزایش داشته است. همچنین این شرکت بابت مازاد مصرف مازوت مبلغ 494 میلیارد تومان جریمه شده که در حال پیگیری و اصلاح این موضوع هستند.

4_دیروز همچنین مجمع عمومی عادی سالیانه ارفع با حضور ۹۴ درصد سهامداران برگزار شد. 3 پروژه رهام پارس، LNG و SPQ در این مجمع مورد بررسی قرار گرفت. حواشی در این مجمع وجود داشت که حتی منجر شد که تصویب صورت‌های مالی با تاخیر انجام شود و به ازای هر سهم ۳۹۲۰ ریال سود تصویب شد.

5_ هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با تعطیلی شنبه‌ها موافقت نکرد.

6_ هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با تعطیلی شنبه‌ها موافقت نکرد.

7_ امروز محمود احمدی نژاد رئیس جمهور پیشین ایران به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد. بیشترین انتقادها از عملکرد اقتصادی دولت نهم و دهم بوده است. اجرای دوباره ی سیاست های انبساطی تاثیرات منفی بر قیمت دلار و یا شاخص تورم خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *