گزارش روزانه وضعیت بازار, گزارش وضعیت بازار

گزارش وضعیت بازار امروز  دوشنبه  21 خرداد 1403

وام 700 میلیونی خرید مسکن
وام 700 میلیونی با بازپرداخت 20 ساله

وام 700 میلیونی با بازپرداخت 20 ساله

شاخص کل

0.79+%

2,925-

2,078,090

شاخص هم وزن

0.38+%

3,329-

675,015

وضعیت شاخص ها:

شاخص کل بورس روز دوشنبه 21 خرداد ماه ۱۴۰۳  با افزایش 16194  واحدی بر روی کانال ۲ میلیون و 78 هزار و 90 واحد آرام گرفت و همچنین شاخص هم وزن با افزایش 2584  واحدی به عدد 675015 واحد رسید.

در محاسبه ی شاخص کل سهام شرکت‌های بزرگ‌تر و با ارزش‌ بازار بالاتر، اثر بیشتری بر مقدار شاخص کل دارند ولی در  شاخص هم وزن اندازه شرکت‌ها در محاسبه آن تاثیری ندارد و وزن همه شرکت‌ها یکسان در نظر گرفته می‌شود. وقتی شاخص هم وزن منفی است یعنی بازدهی بیش از نصف شرکت‌های بازار کاهش‌یافته است و زمانی که شاخص هم وزن مثبت باشد یعنی بازدهی بیش از نصف شرکت‌های بازار رشد کرده است. تحلیلگران از مقایسه این دو شاخص با یکدیگر متوجه می شوند رشد یا افت بازار مربوط به سهام بزرگ تر بازار بوده است یا کلیت بازار در این اتفاق نقش داشتند.

در ادامه به بررسی مهمترین پارامترهای بازار امروز  دوشنبه  21 خرداد ماه ۱۴۰۳ می پردازیم:

ارزش معاملات 21 خرداد 1403
ارزش معاملات 21 خرداد 1403
نمودار پول درشت 21 خرداد
نمودار پول درشت 21 خرداد

 

وضعیت جریان نقد بازار

ارزش معاملات خرد بازار امروز (میلیارد تومان)

 2935

میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد (میلیارد تومان)

 2900

ورود/خروج نقدینگی حقیقی (میلیارد تومان)

122+

ورود/خروج نقدینگی صندوق های درآمد ثابت (میلیارد تومان)

370- 

 

 

ارزش معاملات خرد بازار 2935  میلیارد تومان بود که نسبت به میانگین هفتگی خودش بالا تر قرار گرفت. میانگین هفتگی ارزش معاملات خرد بازار 2900  میلیارد تومان می باشد. تراز نقدینگی حقیقی مثبت 122 میلیارد تومان است که به معنی ورود  پول حقیقی می باشد. تراز نقدینگی صندوق های درآمد ثابت منفی 370  میلیارد تومان است که به معنی خروج  پول  صندوق های درآمد ثابت می باشد.

برآیند خرید و فروش حقیقی درشت بازار عموما منفی هست چراکه خریداران درشت معمولا در محدوده ای به صورت آرام و با صبوری وارد می شوند فلذا در نمودار بیشتر اثر فروش های درشت را مشاهده می کنید. در صورتی که شیب میانگین پول درشت حقیقی (خط قرمز) گارد صعودی بگیرد (حتی با وجود منفی بودن میانگین) یک سیگنال مثبت به حساب آمده و به دنبال آن ورود پول حقیقی (خط آبی) در بازار اتفاق می افتد.

 

نمادها 21 خرداد
نمادها 21 خرداد

وضعیت نمادهای بازار

تعداد نمادهای مثبت بازار (درصد)

58%

تعداد نمادهای منفی بازار (درصد)

42%

تعداد نمادهای صف خرید (به ارزش 454 میلیارد تومان)

188 

تعداد نمادهای صف فروش (به ارزش 336 میلیارد تومان)

149

 

 

 

 

7 نماد تاثیرگذار بر شاخص

7 نماد پرتراکنش بازار

فولاد

وتجارت

فملی

فملی

وتجارت

فاذر

شپنا

فولاد

وبملت

کاما

تاپیکو

بوعلی

شستا

ثفارس

سرانه ها 21 خرداد
سرانه ها 21 خرداد

سرانه خرید معاملات حقیقی (میلیون تومان)

38

قدرت خریدار به فروشنده

1.3

سرانه فروش معاملات حقیقی (میلیون تومان)

29.5

صنایع و نمادهای مورد توجه بازار

صنایع با بیشترین ارزش معاملات

بانکی

فلزات اساسی

انبوه سازی

شیمیایی

نمادهای با بیشترین ارزش معاملات

وتجارت

فملی

زماهان

فولاد

نمادهای با حجم معاملات مشکوک

ثعتما

غمایه

ورازی

وتجارت

صنایع با بیشترین ارزش معاملات در واقع همان صنایع مورد توجه بازاراند، در صورتی که ارزش معاملات خرد بازار بالا باشد و رونق در بازار را شاهد باشیم از این قسمت متوجه می شویم که جریان نقد در کدام صنایع بیشتر است. همچنین نمادهای با بیشترین ارزش معاملات به ما نشان می دهد که کدام شرکت ها در روز جاری مورد توجه بازار بوده اند. منظور از نمادهای با حجم معاملات مشکوک نمادهایی است که حجم معاملات امروز آنها بیش از چهار برابر میانگین حجم معاملات ماهانه آنها بوده است، قبل از معاملات این نمادها حتما به وضعیت تکنیکال سهم دقت کنید.

ارزش ریالی بازار (همت)

8190

ارزش دلاری بازار (میلیارد دلار)

139

قیمت دلار آزاد (تومان)

58800

قیمت دلار حواله (تومان)

42491

فاصله دلار نیما تا بازار آزاد (درصد)

38%

پارامتر ارزش دلاری بازار سرمایه میانگین تاریخی در محدوده ی 200 میلیار دلار داشته است تحلیلگران از این پارامتر جهت تشخیص حبابی بودن بازار استفاده می کنند بصورتی که اگر ارزش دلاری روز بازار از میانگین تاریخی خودش فاصله بگیرد بازار را حبابی در نظر می گیرند.

حدود 70 درصد صنایع بازار بصورت مستقیم و غیر مستقیم صنایع دلاری هستند فلذا نرخ دلار برای سودآوری این صنایع از اهمیت بالایی برخوردار است، هر چه فاصله بین نرخ دلار حواله نیمایی با نرخ دلار بازار آزاد بیشتر شود احتمال اینکه نرخ دلار حواله نیما افزایش پیدا کند بیشتر شده و در نتیجه امید به سودآوری صنایع دلاری نیز بیشتر می شود. هر چه این فاصله با اعمال سیاست های تثبیتی بیشتر باشد رانت واردکنندگان بیشتر خواهد بود و صادرتر کنندگان انگیزه ای برای صادرات نخواهند داشت.

قاب پایانی بازار امروز  دوشنبه  21 خرداد  1403

نقشه بازار 21 خرداد
نقشه بازار 21 خرداد

اخبار مهم روز:

1- پایگاه خبری بازار سرمایه گزارش خالص جریان وجوه نقد کارگزاری ها را اعلام کرد، طبق این گزارش در هفته ی سوم خرداد 1403 در مجموع حقیقی ها 21257 میلیارد ریال وارد کارگزاری ها کردند و حقوقی ها 11861 میلیارد ریال از کارگزاری ها خارج کردند. منبع: سنا

2-دیروز ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای کمک به سودآوری صنایع بورسی، چهار مصوبه مهم داشت. مصوبه اول: درباره دستورالعمل قیمت محصولات پالایشی وزارت نفت به سرعت اصلاح دستورالعمل را ابلاغ کند. مصوبه دوم: درباره عدم خروج شرکت‌های خودروسازی از بورس، مصوبه لازم به تایید شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران برسد. مصوبه سوم: درباره کاهش نرخ سود بانکی، بانک مرکزی به اقدامات نظارتی ادامه دهد. مصوبه چهارم: درباره معافیت‌های مالیاتی صنایع بورسی، مصوبه دولت برای پذیرش بار بودجه‌ای طرح مجلس شورای اسلامی به سرعت اخذ شود. منبع: ایرنا

3-مجید عشقی رئیس سازمان بورس اطلاع دادند محدودیت دامنه نوسان یک اقدام کارشناسی دقیق بوده و با هدف صیانت از حقوق سهامداران انجام شده البته در حال رصد بازار هستیم و حتما در اولین فرصت اقدام به بازگشایی دامنه نوسان خواهد شد.

4-روز گذشته مدیرعامل صندوق ملی مسکن از ارائه پیشنهاد افزایش سقف وام نهضت ملی مسکن به 700 میلیون تومان خبر داد و گفت: این پیشنهاد باید توسط شورای‌عالی مسکن تصویب شود.

    1. در زمان حاضر مبلغ وام پروژه‌های نهضت ملی مسکن سراسر کشور (در شهرها) 550 میلیون تومان با سود 18درصدی است. مبلغ اقساط این وام که بایستی در دوره 20ساله بازپرداخت شود در دو سال اول ماهانه حدود 5 میلیون تومان است و در سال‌های بعدی افزایش می‌یابد. دولت سیزدهم با هدف کاهش فشار بر متقاضیان نهضت ملی مسکن شرایطی را فراهم آورد تا بازپرداخت به‌صورت پلکانی محاسبه شود.
    2. اگر طبق اظهارات مدیرعامل صندوق ملی مسکن با پیشنهاد افزایش وام نهضت ملی مسکن به ۷۰۰میلیون تومان موافقت شود، اقساط ماهانه این وام به بالای ۱۰میلیون تومان می‌رسد. منبع: تسنیم

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *